Setkání ombudsmanů jaro 2025

Jarní konference Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR se zaměřila na klíčové komunikační výzvy a budoucnost profese. Za účasti více jak 40 účastníků v areálu kláštera Vranov u Brna 19. – 21. května 2025.

Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR (AOZ ČR), z.s., profesní platforma sdružující ombudsmany z mnoha významných zdravotnických zařízení po celé republice, včetně fakultních nemocnic, úspěšně uspořádala ve dnech 19. – 21. května 2025 ve Vranově u Brna

svou Jarní konferenci. Hlavním tématem konference byly „Komunikační strategie nemocničních ombudsmanů“, což podtrhuje klíčovou roli efektivní komunikace při ochraně práv pacientů i zdravotníků a budování prostředí vzájemné důvěry.

Program konference byl bohatý a zaměřený na praktické aspekty práce nemocničního ombudsmana. Úvodní moderovaná diskuze se věnovala aktuálním výzvám v roli nemocničního ombudsmana v ČR. Další den následoval facilitovaný brainstorming na téma "Spokojený stěžovatel, spokojená nemocnice", který vedla Tereza Jonáková z Ústřední Vojenské nemocnice. Nemocniční ombudsman sice často balancuje mezi zájmy stěžovatele a nemocnice, které se mohou jevit jako protichůdné. Avšak uspokojivé řešení stížnosti pro stěžovatele ve skutečnosti vede ke zlepšení procesů, budování důvěry a celkovému prospěchu a stabilitě instituce.

Mimořádný ohlas sklidil workshop "Přístup k agresivnímu jedinci", který prakticky vedl Jan Běhounek z Psychiatrické nemocnice Bohnice. Toto téma je vzhledem k náročnosti současného prostředí ve zdravotnictví vysoce relevantní pro zvládání krizových situací. 

Důležitým bodem programu byla panelová diskuze na téma "Výstupy a hranice práce nemocničního ombudsmana". Vystoupili v ní Lenka Hoffmannová a Jan Hudáč z týmu nemocničního ombudsmana Psychiatrické nemocnice Bohnice, Vladimíra Dvořáková, nemocniční ombudsmanka z Fakultní nemocnice v Motole, Šárka Liolia z Oddělení práv pacientů Ministerstva zdravotnictví ČR a Janka Lipničanová z Ústrednej vojenskej nemocnice SNP Ružomberok ze Slovenska. Zkušenosti ze Slovenska pak v samostatné přednášce dále rozvedla Janka Lipničanová.

Celková organizace, místo konání i komunikace před konferencí byly účastníky hodnoceny velmi pozitivně. Oceňováno bylo jednotné téma a interaktivní zapojení publika.

Zpětná vazba od účastníků konference poskytla jasné podněty pro budoucí rozvoj profese a činnosti Asociace. Mezi klíčové oblasti, kterým se ombudsmani v budoucnu chtějí a potřebují věnovat, patří další diskuse o prohloubení kompetencí ombudsmanů, intenzivní sdílení zkušeností a praktických kazuistik i další vzdělávání v komunikačních technikách i medicínském právu. Nelze opomenout ani zkoumání možností využití moderních technologií, jako je umělá inteligence, při zpracování podnětů.

Konference potvrdila, že role nemocničního ombudsmana je v českém zdravotnictví stále významnější a dynamicky se vyvíjí. Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR bude na základě těchto závěrů nadále podporovat své členy v posilování jejich odborné úrovně, nezávislosti a efektivity, aby mohla ještě lépe plnit své poslání při ochraně práv všech zúčastněných stran a přispívat k vyšší kvalitě a důvěře ve zdravotnictví.

Kontakt pro média:
Petr Ballek
předseda Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR
 

e-mail: petr.ballek@hospital-bn.cz
sídlo: Vídeňská 800, 140 59 Praha 4 – Krč

 
 
 
 
Pro poskytování služeb a analýzu návštěvnosti používáme soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více o cookies.