Vědci a lékaři zahájili unikátní studii o černém kašli. Hledají dobrovolníky (Novinky.cz)

24.05.2024

Státní zdravotní ústav eviduje od začátku letošního roku téměř 15 tisíc případů černého kašle, což odpovídá stavu z 60. let minulého století. K lepšímu porozumění nemoci a vývoji efektivnějších vakcín má přispět nový výzkum vědců z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR, Mikrobiologického ústavu AV ČR a Thomayerovy nemocnice v Praze. Výzkumníci shánějí dobrovolníky, kteří onemocnění prodělali a jsou ochotni ke studii přispět. Týdně přibývá přes tisíc nakažených. Letos už na černý kašel zemřelo šest lidí - pět seniorů a jeden novorozenec. Dobrovolníci se mohou hlásit do studie na webové stránce, kde se dozvědí všechny další potřebné informace.

Získat od dárců imunitní buňky

„O imunitní odpovědi na bakterii způsobující černý kašel v nosní sliznici je toho zatím známo jen velmi málo. Proto potřebujeme získat od dárců s nedávno diagnostikovaným onemocněním černým kašlem a z nenakažených kontrolních dárců imunitní buňky stěrem ze sliznice nosní dutiny. Získané buňky budeme posléze studovat pomocí nejmodernějších technik, které umožňují zkoumat identitu každé jednotlivé buňky,“ vysvětlil vedoucí Laboratoře adaptivní imunity Ústavu molekulární genetiky AV ČR Ondřej Štěpánek.

„Studie je důležitá pro pochopení, proč se i přes očkování mohou adolescenti stát přenašeči infekce černého kašle. Spolupráce akademických týmů s klinickým pracovištěm a praktickými lékaři může významně pomoci prohloubit poznání, jak se infekci černým kašlem bráníme. Věříme, že tyto poznatky pomohou vylepšit současné vakcíny i léčbu infekcí,“ doplnila Martina Koziar Vašáková, přednostka Pneumologické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní Thomayerovy nemocnice.

VÍCE v článku