TESTOSTERON
je produkov?n u mu?? Leydigov?mi bu?kami
varlat, v men?? m??e k?rou nadledvin, u ?en vznik? z prekurzoru
produkovan?ho vaje?n?ky a nadledvinami p?em?nou v perifern? tukov? tk?ni.
V krvi je z 98 % v?z?n na b?lkoviny (p?edev??m SHBG,
m?n? na TBG a albumin). Testosteron m? z?eteln? cirkadi?nn? rytmus
(koncentrace dopoledne cca o 50 % vy???), hodnoty mohou kol?sat i mezi
dny. Vzhledem k tomu, ?e nen? dostupn? stanoven? voln?ho (biologicky
aktivn?ho) testosteronu, stanovuje se tzv. index voln?ho testosteronu
(FTI) v?po?tem (FTI = (testosteron celk./SHBG) x 100). FTI vyjad?uje
aktivitu voln?ho testosteronu.
Indikace:
u
mu??:??????????? hypogonadismus,
neplodnost, erektiln? dysfunkce, osteopor?za, hypopituitarismus,
hyperprolaktin?mie, monitorov?n? p?i substitu?n?m pod?v?n? a antiandrogenn?
terapii (karcinom prostaty)
u
?en:?????????????????????????? syndrom
polycystick?ch ovari?, adren?ln? hyperplazie, neplodnost, hirsutismus,
amenorea, obezita a virilizmus, akn?
Zv??en? hodnoty:
u mu??:?????????? nadm?rn? u??v?n?
androgen?, tumory varlat a nadledvin
u ?en:????????????? n?dory vaje?n?k? a
nadledvin, sy polycystick?ch ovari?
Sn?en? hodnoty:
u mu??:
-
prim?rn? hypogonadismus (dysfunkce varlat
vrozen? i z?skan? ? nap?. po traumatu a isch?mii, n?kter? autoimunitn?
onemocn?n?, hemochromat?za, pokro?il? jatern? insuficience)
-
sekund?rn? hypogonadismus (hypotalamick?-hypofyz?rn?
dysfunkce v?etn? tumor?, malnutrice, poran?n? hlavy, terapie estrogeny, oz??en?
hlavy)
u ?en:
-
dysfunkce ovari? a ovariektomie
PROLAKTIN
je produkov?n adenohypof?zou; hlavn?
fyziologickou funkc? je zah?jen? a udr?en? laktace u ?en. Inhibuje u ?en
sekreci ovari?ln?ch steroid?, naru?uje dozr?v?n? folikul? a sekreci LH a FSH.
Indikace:????????? neplodnost a gonad?ln? poruchy u mu?? i
u ?en, amenorea, galaktorea, podez?en? na dysfunkci adenohypof?zy (?asn?)
Zv??en? hodnoty:
-
adenom hypof?zy
-
neplodnost a gonad?ln? poruchy u mu?? a u ?en
(nej?ast?j?? p???ina)
-
t?hotenstv?, stres, koitus, pod?n? pohlavn?ch
androgen?, estrogen? i progesteronu, n?kter? antihypertenziva
Sn?en? hodnoty:
-
dysfunkce adenohypof?zy, terapie (L-dopa a
bromokryptin)
ESTRADIOL
je nej??inn?j?? p?irozen? estrogen, u
net?hotn?ch ?en je produkov?n p?edev??m vaje?n?ky, u mu?? v mal?m mno?stv?
v bu?k?ch varlat a u ?en i mu?? k?rou nadledvin, v t?hotenstv?
p?edev??m placentou. U ?en reguluje reproduk?n? funkce a spole?n?
s progesteronem udr?uje t?hotenstv?. U ?en hodnoty z?vis? na f?zi
menstrua?n?ho cyklu; nejni??? jsou v obdob? menses, maxima dosahuj? t?sn?
p?ed ovulac?, pak m?rn? klesaj?, k dal??mu vzestupu doch?z?
v lute?ln? f?zi, pokud nedojde k oplodn?n?, hladina rychle kles?,
dojde-li k oplodn?n?, d?le stoup? v pr?b?hu cel?ho t?hotenstv?.
V menopauze z?st?v? hladina estradiolu trvale n?zk?. V krvi cirkuluje
ve v?zan? form? ve vazb? na SHBG a albumin, cca stejn?m pod?lem.
Indikace:????????? hodnocen? funkce
vaje?n?k?, amenorea, p?ed?asn? puberta, menopauza, neplodnost u mu??
i u ?en, IVF (ur?en? vhodn? doby pro odb?r oocyt?)
PROGESTERON
je prim?rn? produkov?n u norm?ln? menstruuj?c?ch
?en bu?kami ?lut?ho t?l?ska vaje?n?k?, v men?? m??e k?rou nadledvin,
v t?hotenstv? od 6. t?dne placentou. Hlavn? funkc? progesteronu je
p??prava d?lohy na implantaci vaj??ka a udr?en? t?hotenstv?. U ?en
z?visej? hodnoty na f?zi menstrua?n?ho cyklu; ve folikul?rn? f?zi
z?st?vaj? n?zk?, k vzestupu doch?z? ?asn? po ovulaci, maxima dosahuj? 5. -
7. den po ovulaci; pokud nedojde k oplodn?n?, rychle klesaj?,
dojde-li k oplodn?n?, z?st?vaj? na stejn? v??i a? do 6 t?dne
t?hotenstv?, pak d?le vzr?staj? a? do 3. trimestru.
Zv??en? hladina progesteronu je spolehliv?m
indik?torem jak p?irozen?, tak indukovan? ovulace.
Indikace:????????? poruchy ovulace, spont?nn? potraty,
rizikov? t?hotenstv? (mimod?lo?n? t?hotenstv?, hroz?c? potrat v prvn?ch 10
t?dnech t?hotenstv?)
Sn?en? hodnoty:
-
anovulace (p???inou u 15 - 20 % dysfertilit)
-
lute?ln? insuficience (u 10 % dysfertilit)
-
mimod?lo?n? t?hotenstv?
-
hroz?c? potrat
LH (luteiniza?n? hormon, lutropin)
je gonadotropn? hormon produkovan? bu?kami
adenohypof?zy. U ?en reguluje s FSH menstrua?n? cyklus (prasknut? zral?ho
folikulu s vaj??kem, uvoln?n? vaj??ka a p?em?nu folikulu ve ?lut?
t?l?sko), u mu?? stimuluje produkci testosteronu v Leydigov?ch bu?k?ch
varlat a spole?n? s FSH i tvorbu spermi?. U menstruuj?c?ch ?en dosahuj?
hladiny maxima t?sn? p?ed ovulac?, ve folikul?rn? a lute?ln? f?zi cyklu jsou
hodnoty n?zk?, v menopauze jsou hodnoty zv??en?.
Zv??en? pom?r
LH/FSH je pozorovan? u prim?rn?ch gonad?ln?ch poruch, sn?en? nebo norm?ln?
u sekund?rn?ch a terci?ln?ch poruch (p?i hypothalamo-hypofyz?rn?
dysfunkci)
Indikace:????????? neplodnost, predikce ovulace, hypofyz?ln? a
gonad?ln? poruchy
Sn?en? hodnoty:
-
panhypopituitarismus (u pohlavn? zral?ch jedinc?
jedinc? ?asn? ? spole?n? s n?zkou hladinou FSH a gonad?ln?ch
steroid?)
-
m?rn? pokles p?i u??v?n? hormon?ln? antikoncepce
Zv??en? hodnoty:
-
n?dory hypothalamu a hypof?zy produkuj?c?
gonadotropiny
-
selh?n? funkce pohlavn?ch ?l?z u mu?? i u ?en
(vysok? hladina FSH a LH a n?zk? gonad?ln?ch steroid?)
-
prim?rn? amenorea
-
p?ed?asn? selh?n? funkce vaje?n?k?
-
menopauza
-
syndrom polycystick?ch ovari? (spole?n? se zv??en?m
pom?rem FSH/LH)
-
hypergonadotropn? hypogonadismus
-
fyziologicky v obdob? ovulace
-
u mu?? Klinefelter?v sy, porucha Sertolliho bun?k,
anorchie
FSH (folikuly
stimula?n? hormon, folitropin)
je gonadotropn? hormon produkovan? bu?kami
adenohypof?zy. Spole?n? s LH reguluje r?st gonad?ln?ch tk?n? a jejich
reproduk?n? aktivitu, v pr?b?hu pohlavn?ho vyzr?v?n? u ?en podporuje v?voj
folikul? ve vaje?n?c?ch, u mu?? ve varlatech gametogenezi. U pohlavn?
dosp?l?ch ?en stimuluje v pr?b?hu menstrua?n?ho cyklu v?voj folikul? ve
vaje?n?c?ch, u mu?? reguluje spole?n? s LH a testosteronem
ve varlatech spermatogenezi. FSH i LH jsou vylu?ovan? ve vln?ch
s rychl?mi v?kyvy, maxim?ln?ch hodnot dosahuje t?sn? p?ed ovulac?.
V menopauze jsou hodnoty z?eteln? zv??en? (stejn? jako u LH).
Indikace:????????? neplodnost,
hypofyz?rn? a gonad?ln? poruchy
Sn?en? hodnoty:
-
panhypopituitarismus (u pohlavn? zral?ch jedinc?
?asn? ? spole?n? s n?zkou hladinou FSH a gonad?ln?ch steroid?)
-
m?rn? pokles p?i u??v?n? hormon?ln? antikoncepce
Zv??en? hodnoty:
-
selh?n? funkce pohlavn?ch ?l?z u mu?? i u ?en
(vysok? hladina FSH a LH a n?zk? gonad?ln?ch steroid?)
-
p?ed?asn? selh?n? funkce vaje?n?k?
-
menopauza
-
po ovariektomii
-
prim?rn? testikul?rn? porucha
-
anorchismus
SHBG
je glykoprotein s vysokou afinitou
k 17-beta-OH-steroid?m, zejm?na testosteronu a estradiolu.
Je nejd?le?it?j??m transportn?m proteinem pro testosteron a estradiol.
Jeho koncentrace je ovlivn?na perifern?mi pohlavn?mi hormony, hormony ?t?tn?
?l?zy, inzul?nu a nutri?n?mi faktory. Pom?r testosteronu a SHBG
(index voln?ho testosteronu, FTI) dob?e koreluje a nam??en?mi i vypo?ten?mi
hodnotami voln?ho testosteronu a pom?h? odli?it osoby se zv??enou androgenn?
aktivitou od zdrav?ch.
Indikace:????????? hypogonadismus,
poruchy fertility u mu?? i u ?en, hirsutismus (odpov?? na terapii estrogeny
u ?en)
Zv??en? hodnoty:
-
hypogonadismus
-
hyperthyre?za
-
androgenov? insenzitivita
-
jatern? cirh?za u mu??
Sn?en? hodnoty:
-
zv??en? androgenn? aktivita
-
hyperprolaktin?mie
-
hypothyre?za
Referen?n? rozmez?:?
testosteron:???????????? M? 1r ? 14r???????????? 0,30
? 6,10?????? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 1r ? 14r???????????? 0,30
? 1,40?????? nmol/l
?????????????????????????????? M? 14r ? 50r?????????? 8,60
? 29,00????? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 14r ? 52r?????????? 0,30
? 1,80?????? nmol/l
?????????????????????????????? M? 50r ? 110r???????? 6,70
? 25,70????? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 52 ? 110r????????? 0,10
? 1,60?????? nmol/l
SHBG:???????????????????????? 1d ? 1m??????????? 22,00 ? 65,00??? nmol/l
?????????????????????????????????? 1m ? 12r?????????? 50,00 ? 140,00? nmol/l
?????????????????????????????? M? 12r ?
50r?????????? 14,50 ? 63,80??? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 12r ? 52r?????????? 19,00
? 137,20? nmol/l
?????????????????????????????? M? 50r ? 110r???????? 14,50
? 78,10??? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 52r ? 110r???????? 14,10
? 68,90??? nmol/l
FTI:???????????????????????? M? 20r ? 50r?????????? 35,00
? 92,60??? %
?????????????????????????????? ??? 20r ? 52r?????????? 0,30
? 5,60?????? %
?????????????????????????????? M? 50r ? 110r???????? 24,30
? 72,10??? %
?????????????????????????????? ??? 52 ? 110r????????? 0,20
? 3,60?????? %
prolaktin:???????????????????? 1d ? 2m??????????? 6,3 ? 1814,4????? mIU/l
2m ?
1r??????????? 4,2 ? 572,1?????? mIU/l
?????????????????????????????? M? 1r ? 15r???????????? 18,9
? 231,0????? mIU/l
?????????????????????????????? ??? 1r ? 15r???????????? 63,0
? 420,0????? mIU/l
?????????????????????????????? M? 15r ? 110r???????? 72,7
? 407,4????? mIU/l
?????????????????????????????? ??? 15r ? 110r???????? 108,8
? 557,0??? mIU/l
?????????????????????????????? ??? t?hotn????????????? 9,7
? 208,5?????? mIU/l?
estradiol:???????? menstruuj?c? ?eny
-
folikul?rn? f?ze??????? 46,0
? 607,0????? pmol/l
-
ovula?n? vrchol?????? 315,0
? 1828,0? pmol/l
-
lute?ln? f?ze??????????? 161,0
? 774,0??? pmol/l
?eny po menopauze????? 0,0
? 201,0??????? pmol/l? (s/bez hormon?ln? terapie)
?????? M? 15
? 110r????????? 28,0 ? 156,0????? pmol/l
progesteron:??????????????? 1d ? 10r??????????? 0,2 ? 1,7?????????? nmol/l
?????????????????????????????? M? 10r ? 15r?????????? 0,3
? 3,0?????????? nmol/l
?????????????????????????????? ??? 10r ? 15r?????????? 0,3
? 41,0???????? nmol/l
menstruuj?c?
?eny
-
folikul?rn? f?ze??????? 0,6
? 4,7 ????????? nmol/l
-
ovula?n? vrchol?????? 2,4
? 9,4?????????? nmol/l
-
lute?ln? f?ze??????????? 5,3
? 86,0???????? nmol/l
?????????????????????? ?eny po menopauze????? 0,3 ? 2,5?????????? nmol/l
?????? M? 15r ? 110r???????? 0,7 ? 2,5?????????? nmol/l
?
LH:????????????????????????????? 1d ? 1r???????????? 0,02 ? 8,00?????? IU/l
1r ? 10r??????????? 0,04 ? 3,90?????? IU/l??
?????? M? 10 ? 15r??????????? 0,60
? 7,80?????? IU/l
?????? ??? 10 ? 15r??????????? 0,50
? 15,00????? IU/l
?????? M? 15 ? 110r????????? 1,70
? 8,60?????? IU/l
menstruuj?c? ?eny
-
folikul?rn? f?ze??????? 2,40
? 12,60????? IU/l
-
ovula?n? vrchol?????? 14,00
? 95,60??? IU/l
-
lute?ln? f?ze??????????? 1,00
? 14,00????? IU/l
?eny po menopauze????? 7,70 ? 58,50????? IU/l
FSH:??????????????????????????? 1d ? 2m??????????? 1,00 ? 4,00?????? IU/l
2m ? 1r??????????? 0,00 ? 3,00?????? IU/l
1 ? 15r???????????? 0,50 ? 3,70?????? IU/l
?????? M? 15 ? 110r????????? 1,30 ?
12,40????? IU/l
menstruuj?c? ?eny
-
folikul?rn? f?ze??????? 3,50
? 12,50????? IU/l
-
ovula?n? vrchol?????? 4,70
? 21,50????? IU/l
-
lute?ln? f?ze??????????? 1,40
? 7,70?????? IU/l
?eny po
menopauze????? 25,80 ? 134,80? IU/l
Vy?et?uje:??????? rutinn? laborato? OKB
Dostupnost v?sledku:? do t?dne
Materi?l:????????? krev sr?liv?, zkumavka
s ?erven?m uz?v?rem
Interference:??? nejsou pops?ny s v?jimkou HAMA protil?tek (pacienti l??en? prepar?ty
na b?zi my??ch monoklon?ln?ch protil?tek nebo v p??m?m kontaktu
s hlodavci)
Stabilita:????????? p?i
teplot? 2 - 8 ?C 7 dn?
Metoda stanoven?:?????? ECLIA (elektrochemiluminiscence)
??danka:????????? z?kladn?
??danka rutinn? (s ?ern?m tiskem)
K?dy
??seln?ku VZP:??? testosteron 93191 (178 bod?)
SHBG 93183 (264 bod?)
prolaktin 93177 (171 bod?)
estradiol 93149 (198 bod?)
progesteron 93137 (178 bod?)
FSH 93129 (162 bod?)
LH 93133 (162 bod?)
nic nen? agregov?no do ?l??kodne?