Klouby a lyžování

Sportovci před každým výkonem protáhnou tělo, zahřejí svaly, uvolní klouby a potom podávají výkony. Ostatní populace tak nejedná. Hned z auta nebo autobusu na svah, jezdit co nejvíce a nejdéle a potom příjde údiv. Bolí je celé tělo, přesně vědí, kde je jaký sval, úpony svalů pálí jako kamínka, s klouby nelze pro bolest hnout. A to mají štěstí, že si nic nevykloubili nebo nezlomili.

Jak tomu předejít, a co když se to i přes naší snahu stane?
Organismus, podobně jako auto, je třeba před výkonem zahřát. Stačí pár kondičních cviků, abychom cítili, že nám proudí krev v žilách. U lyžování se soustředíme hlavně na dolní končetiny. Rozpohybujeme kyčelní, kolenní i hlezenné klouby všemi směry. Každý z nás si na pár pohybů ze školy vzpomene. Protažení a cílené zahřátí svalů provádíme pomalu, citlivě. Protahujeme v souladu s dýcháním. Při nádechu se napětí ve svalu zvýší, proto zůstaneme v klidu. Teprve při výdechu se snižuje svalové napětí a můžeme protahovat. Zase jen o pár cm, v krajní poloze jen o mm, a můžeme prodýchat v této krajní poloze, kde již nastupuje bolest. Tah můžeme cítit, ale nikdy nesmíme protahovat přes bolest. Pokud již dojde k tomu, že jsme po celém dni na lyžích celí bolaví, poskytneme si první pomoc. Především doplníme tekutiny! To je důležité, abychom „propláchli organismus“. Všechny únavné látky musí pryč. Namožené svaly můžeme lehce promasírovat, dopřát jim např. zapařovací obklad a potom lehce protáhnout. Pokud dojde až k bolesti šlach, potom nám hrozí, že si moc nezalyžujeme. Tato bolest vyžaduje léčbu klidem a šetrným pohybem. V akutní fázi je třeba vyřadit šlachu zcela z provozu. To znamená znehybnit obvazem nebo ortézou. Potom jsou dobrodruzi, kteří s ortézou jezdí po svazích. Lze to jen tehdy, pokud nejde o čerstvou bolest. Ortéza slouží jen jako opora kloubu nebo šetří svaly a šlachy tím, že nedovolí krajní pohyby v kloubu. Jde vlastně o prevenci zhoršení stavu bolavého místa. Můžeme si pomoci i farmaceutickými výrobky. V lékárně nám poradí, který gel na kterou bolest použít. Výběr je veliký a opravdu jde o prostředky účinné.

Můžeme si shrnout naše poznatky. Pokud jde o namožené svaly, stačí naše osobní péče a nezkazíme si pobyt na horách. Bolest odezní a můžeme pokračovat ve sportování. U bolestivých šlach možná na horách dolyžujeme, ale musíme situaci řešit po návratu. Navštívit lékaře a doléčit do úplného zdraví. To je důležité, protože bolesti šlach se rády opakují a v chronickém stavu jsou naším společníkem již nastálo. Pokud dojde ke kloubním bolestem, se kterými dokončíme pobyt na horách, neváhejte s návštěvou lékaře po návratu. Jen odborník zjistí stav Vašich kloubů a doporučí případnou léčbu. Nezapomeňte ale, že důležitá je prevence!!!